BLOG klachten isolatieglas

woensdag, 23 december 2020

Wat te doen bij een klacht over uw isolatieglas?

Anno nu moet alle isolatieglas aan hoge kwaliteitseisen voldoen. Glas heeft tegenwoordig echter zoveel verschillende mogelijkheden, dat een combinatie van factoren ertoe kan leiden dat u wellicht toch niet tevreden bent over het resultaat of mankementen aan de beglazing signaleert. Bij het oplossen van uw klacht spelen diverse factoren een rol, die we in dit blog bespreken.

Vrijwel alle fabrikanten van isolatieglas geven garantie. De meest voorkomende garantie is de 10-jaars garantie op isolerend dubbelglas en hoog-rendements isolerend dubbelglas. Dit betreft de garantie van de fabrikant van het glas dat de isolerende beglazing niet “lek” raakt en doorzicht behouden blijft. Inmiddels worden – zij het onder bepaalde voorwaarden – ook langere garantietermijnen voor deze soorten gehanteerd. Voor triple-beglazing geldt vaak een garantietermijn van 5 jaar. Aan deze garanties zijn vaak voorwaarden verbonden. Naast de voorwaarden met betrekking tot de plaatsing en de samenstelling van de beglazing, is ook de verplichting van goed onderhoud door de eigenaar van belang.

Onderhoud van isolatieglas
Vanaf het moment dat de beglazing is geplaatst, bent u verantwoordelijk voor het goed onderhouden hiervan. Zo heeft u niet alleen langer plezier van uw isolatieglas, maar houdt u ook recht op garantie. Slecht onderhoud aan het kozijn, verhoogt de kans op schade aan uw beglazing. Geadviseerd wordt om één keer per jaar het kozijn inclusief schilderwerk, de kit en/of de beglazingsrubbers te (laten) controleren op eventuele gebreken. Zo kunt u tijdig onderhoud of herstelwerkzaamheden (laten) uitvoeren.

Productiefout in het isolatieglas
Wanneer u een productiefout in uw beglazing ontdekt die onder de garantievoorwaarden valt, zal de fabrikant een nieuwe ruit leveren aan de glaszetter of het montagebedrijf, inclusief een vaste vergoeding als bijdrage voor de herplaatsingskosten. Dit wordt doorgaans ook vooraf aangegeven in de garantievoorwaarden.

In veel gevallen is deze vergoeding niet kostendekkend. De extra kosten voor het vervangen van de beglazing door de glaszetter of montagebedrijf komen voor uw rekening. Belangrijk is wel dat dit van tevoren is vastgelegd in de overeenkomst en/of garantiebepalingen.

Plaatsingsfout isolatieglas
Als degene die de beglazing heeft geplaatst een fout heeft gemaakt waardoor de beglazing binnen de garantietermijn defect raakt, is diegene volledig aansprakelijk. Zowel de vervangende beglazing als het plaatsten van de beglazing komen dan voor rekening van die zetter.

Wat te doen bij een klacht
U dient altijd het garantiebewijs en de gegevens te bewaren van de glaszetter of het montagebedrijf van de beglazing. Mocht uw beglazing binnen de garantietermijn een defect vertonen, kunnen zij voor u nagaan of uw klacht binnen de garantie van de fabrikant valt. In het algemeen staat op de afstandhouder tussen de glasbladen de productnaam en productiedatum van de beglazing. Zo weet u van welke fabrikant de beglazing is en wanneer de beglazing geproduceerd is.

Ook belangrijk: maak vooraf duidelijke afspraken over de eventuele kosten voor het vervangen van de beglazing. Zo komt u niet voor verrassingen te staan. Ook defecten die binnen de garantie vallen, kunnen immers kosten met zich meebrengen.

Voor meer informatie over isolatieglas zelf kunt dit artikel of deze veel gestelde vragen lezen:

 

 

Deel dit op social
Scroll naar top